zaterdag 11 juni 2016

Banksy in Moco





De nieuwste aanwinst op het Museumplein: Modern Contemporary (Moco) Museum in Villa Alsberg. Opgericht door liefhebbers van streetart met een hoop geld. Persoonlijk vind ik Banksy in musea stoppen een beetje vreemd. Banksy maakt zijn werk voor het publiek, voor iedereen, om onbeperkt van te genieten. Niet voor musea met toegangskaartjes van €10,-. Daarnaast las ik in het boek 'Banksy, de man achter de muur' dat hij zijn kunst maakt door stencils op de muren spuiten. En dat hij toen daarnaast voor het commerciĆ«le doel zijn kunst op doek liet printen. Het is dus eigenlijk tweederangs werk, want het ontwerp is gemaakt voor de straat. Deze doeken worden daarnaast enorm veel gekopieerd, dus het is nooit zeker of het wel origineel door hem gemaakt is. Banksy zelf is niet voor en niet tegen al die galeries en musea, maar het grootste gedeelte dat hij ermee verdiend geeft hij aan goede doelen. Ik moet wel zeggen dat ze Moco leuk hebben ingericht, met een verzameling prints, maar ook voorwerpen. En ze letten goed op de indeling van de ruimtes. Het is een tof museum, maar voor mij is de kick tien keer zo groot als ik zijn werk op straat tegen kom. Go Team Banksy!

2 opmerkingen:

mama zei

Ik ga snel kijken!

LiDi zei

Leuk!